Deel 2 dagje Dunedin

1 april 2016 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Nu zit er een café/restaurant in de balzaal. Toen we daar binnenkwamen, hoorden we het hout in de drie open haarden knisperen en het was lekker warm. We hebben daar hele lekkere soep met een scone gegeten. Na nog een rondje door de tuin, zijn we weer verder gegaan. Papa had in ieder geval weer veel foto's gemaakt.
Daarna nog verder op het schiereiland, aan het uiterste einde, hebben we een natuurreservaat voor albatrossen bezocht. Elk jaar broeden daar albatrossen. Ze zijn een jaar bezig van het bouwen van een nest tot het ei leggen, broeden en voeren van een kuiken en begeleiden tot zelfstandigheid. Ze broeden maar één keer in de twee jaar. Albatrossen zorgen goed voor hun ei, het kuiken, enz. Ze broeden en voeden samen. Als die periode is afgesloten, gaan ze ieder weer hun eigen weg, maar een jaar later komen het mannetje en het vrouwtje weer samen, het liefst op dezelfde plek. De jongen worden na de eerste maanden veel alleen gelaten, de rangers houden de kuikens goed in de gaten en voeren zo nodig bij. De jongen en hun ouders laten het goed toe dat de jongen door mensen gehanteerd worden voor verzorging en ringen doen om de poten.
We hebben drie kuikens gezien, nu al zo groot als een kip. Ze waren heel fluffy en ze bleven gewoon rustig wachten op hun ouders. We hebben geen volwassenen gezien, jammer want ze zijn erg groot, 3 m spanwijdte als ze vliegen!
Daarna op naar pinguinreservaat, een eindje terug en dan naar de andere kant van het schiereiland. Het gaat om geeloogpinguins, die in de broedperiode erg territoriaal zijn. Ze nestelen het liefst ver uit de kust. Ze lopen soms wel 1,5 km het bos in voor ze tevreden zijn.
Eerst met een bus, dichter naar het reservaat en toen over een paadje door een bosje een soort loopgraven in, ook gecamoufleerd, om van daaruit eventuele pinguïns te zien. We hebben een mannetje gezien en zijn maat. Ze moest een eind lopen voor ze bij haar maat was en we konden haar  zien vanuit verschillende delen van de loopgraven.
Daarna eerst weer het hele eind terugrijden, ongeveer een uur rijden en eerst eten in het hotel.
Allebei een mixed grill op. Het weer was nevelig vandaag, maar het is de hele dag droog gebleven.
Morgen gaan we weer de bergen in, eerst langs de kust en dan weer het binnenland in.