Fox Glacier

25 maart 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we naar Fox Glacier geweest. We hebben een tour geboekt in het informatiecentrum, soort VVV, om een wandeling richting de gletsjer te maken in een groep onder leiding van een gids.
Eerst zijn we daarna in Hokitika nog naar een soort juwelier geweest met een werkplaats en een winkel waar jade o.a. uit Nieuw Zeeland bewerkt wordt en in hangers, oorbellen, enz wordt omgetoverd. Er worden ook mooie kunstwerkjes gemaakt van grotere stukken jade. We hebben een hanger gekocht. Papa heeft nog altijd iets met jade in verband met kleine oma.
Daarna zijn we gaan rijden. Eerst een beetje saai. We reden op het gedeelte langs de kust, wat vlak is, terwijl we in de verte bergen zagen liggen. We bleven steeds langs de bergen rijden, steeds iets dichterbij, soms een stuk klimmen en dalen om net over een uitloper heen te rijden.
We zijn onderweg nog naar een park geweest met een wandeling in de toppen van de bomen. Dit was dan bij wijze van spreken, want er was een hele stellage gebouwd met wandelpaden met leuningen op ongeveer 20 m hoogte, dus op de hoogte van veel boomtoppen. Dit was om de verschillende bomen te bewonderen en de verschillende vogels te kunnen zien en horen. Het was mooi, allemaal grote bomen.
Daarna weer doorgereden na een kopje koffie en een broodje. We waren om 4 uurbij het motel en zijn toen lopend het plaatsje ingegaan. Eerst ons gemeld bij het bedrijf dat de wandeling verzorgde en toen nog even rondgeneusd om te kijken waar we konden eten na de wandeling.
Om 4.50 u ons weer gemeld. We hadden al gezien dat het hoog in de bergen heel donker was en je zag dat het daar regende. We moesten allemaal hoge wandelschoenen aandoen, waterdichte broeken jacks en we kregen een rugzak om onze eigen spullen in te doen. Ze verwachten inderdaad veel regen bij de gletsjer. Ze verstrekten al die spullen. Ze vertelden wat we gingen doen en we werden in een bus geladen en naar het beginpunt van de wandeling gebracht. We zouden 2 uur lopen, een makkelijke wandeling ook geschikt voor kinderen. 1 uur heen en 1 uur terug. We zouden niet vlakbij de gletsjer komen, maar wel op een uitzichtpunt om foto's te maken. Het was toch wel inspannend. We moesten door water lopen, niet diep, soms via "stepping stones" over een stroompje heen. In een groepje snel over een pad omdat er door het slechte weer gevaar was dat er rotsblokken naar beneden zouden komen. Het was weer eens een andere ervaring en ze gaven veel uitleg. Dus interessant. De gletsjer is 12 km lang, honderden meters diep en hij wordt steeds korter door de klimaatveranderingen. Toch wordt hij bovenop nog goed gevoed door veel sneeuw die daar valt . Het bijzondere van de gletsjers hier is dat een klein stukje lager gelegen er sprake is van tropisch regenwoud. Er is dus sprake van grote verschillen daar in soorten begroeiing. Papa heeft in ieder geval weer veel foto's gemaakt. Het weer viel reuze mee, het trok zelfs helemaal open en de bergtoppen werden zelfs zichtbaar. De bergen daar zijn boven de 3000 m, dus een aardige hoogte.
Daarna snel uit eten. Het was best druk overal, maar we vonden nog een plek en we hebben weer lekker gegeten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl