Op weg naar Queenstown

26 maart 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

We zijn terug van het eten in het hotel. We zitten op een heuvel en we hebben een mooi uitzicht over het meer en de stad.
Vanmorgen hebben we eerst een wandeling gemaakt rond Lake Matheson, vlakbij Fox Glacier. Het was een rondje van 4 km met mooie uitzichtpunten op het meer en op de toppen van Mount Cook en Mount Tasman en hun gletsjers. De bergen weerspiegelden mooi in het water en we boften want er was veel nevel op de bergen, maar het was nog net even zonnig bij het nemen van de foto's. Verder was er weer een flink stuk tropisch regenwoud om doorheen te wandelen en een stuk dat moerassig was. Daarna bij het meer nog koffie gedronken met chocolate mudcake, een soort superbrownie met nog meer chocola erin.
Tegen half twaalf waren we echt onderweg, we reden afwisselend door tropische regenwouden, over berghellingen en stukjes weilanden met koeien en schapen. Het motregende regelmatig, maar in de loop van de dag toen we echt de bergen ingereden waren werd het steeds iets lichter en toen we hier aankwamen was het zonnig maar koud.
Ook een stuk langs de kust gereden en daar hebben we nog een korte wandeling gemaakt door een soort duingebied. Zoals wij helmgras in de duinen hebben om het zand te binden, hadden ze hier ook een speciale grassoort, die alleen hier voorkomt. Het gras was een beetje roodachtig van kleur en zag er verder uit als ons helmgras.
De bergen waren eerst nog flink bebost, maar hier werden de bergen steeds kaler. We zijn nog langs een paar grote, mooie meren gereden. Door de zon erop heeft papa ook daar weer veel foto's gemaakt die waarschijnlijk wel weer goed gelukt zullen zijn.
Zoals al gezegd, het was een lange rit, van half twaalf tot bijna 7 uur. Het steeds stoppen om foto's te nemen kost natuurlijk tijd en ook het stoppen voor een sanitaire pauze, kost tijd. Toiletten zijn hier trouwens prima geregeld en schoon. Maar één keer echt gestopt om half drie om iets te eten. Dat was een combinatie van selfservice en bediening we mochten gaan zitten en kregen menu's mee, maar moesten het dan aan de bar bestellen en meteen betalen, maar daarna werden we gewoon bediend. Ik had pumpkinsoup met garlic bread en papa een soort vispannenkoekjes op brood. Ook dat was weer lekker.