Op weg naar Dunedin

31 maart 2016 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Vandaag is weer een reisdag, maar niet zo ver. We zijn na het ontbijt van gekochte broodjes in ons zeer eenvoudige motelkamertje maar met een schitterend uitzicht!, eerst een eindje teruggereden naar een uitzichtpunt aan de kust bij een vuurtoren. Een eind rijden over een gravelroad, met veel haarspeldbochten en flinke hellingen. We hoopten echt niet te veel tegen te komen op de terugweg want het was niet erg breed!
Vanaf de parkeerplaats nog een eindje lopen, ook helling op en af, maar ook een schitterend uitzicht. Er zou ook nog een pinguinkolonie zitten die je met een verrekijker zou kunnen zien, maar die waren eten verzamelen in zee en niet thuis.
Daarna weer verder naar Dunedin. Een Schotse naam, want er zitten hier veel mensen van Schotse afkomst. Een grote, oudere stad hier op het Zuidereiland en dat is te zien aan de gebouwen.
Er is hier een spoorlijn, die gerund wordt door een stichting voor toeristen door een rivierdal/kloof. De rit is ongeveer 75 km en duurt twee uur en dan nog terug. We waren net op tijd om de rit van half drie te halen. Eerst ingecheckt en de auto nog met alle spullen erin bij het hotel geparkeerd en daarna snel te voet naar het station.
Het was een oude trein, van binnen van hout, maar wel beklede stoelen. We hadden gereserveerde plaatsen, maar het was niet vol, dus we konden zitten waar we wilden. Papa heeft bijna de hele heenrit op het achterbalkon gestaan om foto's te nemen. Vooral hoge bergen buiten de stad met veel bomen in het begin en later steeds meer kale bergen met heel veel rotsen. De trein klom behoorlijk omhoog, volgde de bochten van de bergen en was daardoor goed te zien in de bochten en bij het rijden over de vele bruggen. Er waren ook veel tunnels, waar de trein maar net in paste.
Daarna terug gelopen, intussen was het al kwart voor zeven en we hadden honger. We hadden om elf uur koffiegedronken met iets daarbij en we hadden geen tijd om te eten voor de treinrit. We hebben alleen een worstenbroodje op uit het handje op weg naar de trein.
We hebben vlak bij het hotel gegeten, ik een lekkere burger met een sidesalad en papa een groot stuk sudderlamsvlees met groenten.
Morgen blijven we hier in de stad en kunnen we nog wel dingen gaan bekijken oa een kasteel. Vandaag begon zonnig en eindigde bewolkt. Het is hier ook koud.
Morgen voorspellen ze weer regen. We zullen het wel merken, maar de herfst begint hier nu echt.